Meerijden met onze ritten? Houd je dan aan deze instructie.

Dit is speciaal gemaakt als naslagwerk voor de mensen die meerijden met de toertochten van MRB Let wel, dit is bedoeld voor het afzetsysteem wat wij hanteren.  Of eventuele andere toertochten. Wij zetten dus de wegen af en rijden in 1 groep. Er komen daardoor geen auto’s tussen de motoren terecht.
Als je in je eentje rijdt kun je je eigen tempo bepalen, en al je energie besteden aan leren kijken en rijden. Als je in een groep rijdt ligt dat net even anders.
Wat zijn de valkuilen, als je in een groep rijdt? Wat voor spelregels zorgen er voor dat iedereen veilig en met plezier een ritje rijdt?
De spelregels die we hier beschrijven zijn uitgebreid getest in de praktijk...
Voorop rijdt altijd een ervaren rijder. Die moet tenslotte in staat zijn de route te lezen, en ondertussen in een voor de rest lekker tempo door te rijden, en liefst ook nog eens extra in de gaten  houden of de groep nog compleet is . Vooral bij bijvoorbeeld spoorweg overgangen.
Denk er goed aan om afstand te houden, vooral als je in de buurt van de voorrijder rijdt. Die kan natuurlijk opeens zien dat hij bijna een afslag mist, en dan zit je al snel er bovenop.
In een groep rij je al snel dichter op elkaar dan normaal. Dit is niet  te vermijden, maar wees er op bedacht.

We rijden in baksteenformatie:


Hierbij zorgen we voor goede afstand zoals je ziet op de afbeelding. Zorg dat je voorwiel niet langs het achterwiel van je voorganger komt. En.. HOUDT AFSTAND !!
Tijdens deze manier van rijden wissel je ook niet van positie. Als je rechts start (Dus aan de buitenkant) dan blijf je rechts rijden. Je gaat dus niet onderweg ineens links rijden. Dit geldt natuurlijk ook voor als je links (de binnenkant) start. Blijf dan links.
In bochten trek je je even wat minder van die hele baksteenformatie aan, en rij je je eigen lijn! Hou er dan dus ook rekening mee dat je voorligger voor de bocht naar de buitenkant van de bocht zal uitwijken!

Hou je ook bezig met motorrijden en niet met andere zaken. Jij hebt het niet door maar degene die achter je rijdt wel. Je houdt op dat moment geen rechte lijn meer aan. Je kan gaan “swabberen”.

Het baksteensgewijs rijden vervalt als je bij de eerste 3 rijders achter de “Road Captain” rijdt. Deze geeft aan met signalen wanneer en waar er afgezet moet worden.

De eerste 3 motorrijders achter de “Road Captain” rijden recht achter elkaar (in 1 lijn), dit maakt het makkelijker voor die personen om naar de positie te gaan waar ze af moeten zetten.

De roadcaptain zal, als er afgezet moet worden, eerst zijn arm recht omhoogsteken. Hij zal dan aangeven met hoeveel motoren er afgezet met worden. Hij zal dat aangeven door het opsteken van een aantal vingers. Meestal is dat er 1, maar bij grote rotondes of bredere wegen kunnen er dat ook 2 of 3 zijn. Hieronder het voorbeeld. Plaatje 1, 1 persoon, plaatje 2, 2 personen afzetten

Hieronder zie je de gebaren die gegeven worden.

De arm gaat eerst recht omhoog en dan naar links.
Dat wil zeggen, afzetten weg, links.
Wijst hij naar rechts dan is het afzetten rechts. Hij zal ook naar
De plek wijzen die afgezet moet worden

De arm gaat eerst recht omhoog en dan naar links naar onder wijzend.
Dat wil zeggen, afzetten fietspad, links.
Wijst hij naar rechts dan is het afzetten fietspad rechts. Hij zal ook naar
De plek wijzen die afgezet moet worden

Nadat u een punt af heeft gezet kan u weer invoegen VOOR de Hekkensluiter. Dit is de laatste persoon van Motorrijders Brabant in de groep. Deze is herkenbaar aan een geel hesje.